Tietosuojaseloste

AL-kaupan tietosuojaseloste

Tervetuloa tutustumaan AL-kaupan tietosuojaselosteeseen! Autoliitto on sitoutunut varmistamaan, että tietosi ovat turvassa ja niitä suojataan aina, kun asioit AL-kaupassa. Tässä tietosuojaselosteessa kerromme muun muassa siitä, mitä tietojasi keräämme, mihin tarkoituksiin niitä käytämme, kuinka kauan säilytämme tietojasi sekä mitkä ovat sinun oikeutesi.

Tämä tietosuojaseloste koskee sinua, jos olet AL-kaupan asiakas (Autoliiton jäsen tai muu asiakas) tai muutoin vierailet AL-kaupan verkkosivuilla. AL-kaupan verkkosivuilla voi olla linkkejä kolmansien osapuolien ylläpitämille sivustoille. Emme ole vastuussa näiden kolmansien osapuolien sivustoista eikä tämä tietosuojaseloste ulotu kyseisille sivustoille. Mikäli siirryt AL-kaupan kautta kolmansien osapuolien ylläpitämille sivustoille, suosittelemme, että tutustut kyseisten sivustojen omiin käyttöehtoihin ja tietosuojaselosteisiin.

1. Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilö

Rekisterinpitäjän yhteystiedot
AL-palvelut Oy
Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki

Rekisterinpitäjän yhteyshenkilö
Marko Haaranen
IT-asiantuntija ja Tietosuojavastaava
tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi

Rekisterin nimi: AL-kaupan asiakasrekisteri

2. Milloin ja mitä tietoja keräämme

Tässä kerromme miten ja mitä tietojasi keräämme vieraillessasi ja tehdessäsi tilauksia AL-kaupassa.

Keräämämme tiedot aina, kun vierailet ja selaat AL-kaupan verkkosivuja

Kun avaat AL-kaupan verkkosivut, esimerkiksi tutustuaksesi tuotevalikoimaamme, mutta et kirjaudu sisään tai tilaa tuotteitamme, keräämme sinusta esimerkiksi seuraavia tietoja:
Päätelaitteen tunnistetiedot
Yhteyttä koskevat tiedot
Verkkosivumme käyttö- ja selaustiedot.
Edellä mainittujen tietojen kerääminen on ehdottoman tarpeellista varmistaaksemme AL-kaupan verkkosivun toimivuuden sekä sen turvallisuuden. Keräämme nämä tiedot automaattisesti evästeiden avulla. Käytetyistä evästeistä on tarkempi informaatio sivustolla.

Keräämämme tiedot, kun kirjaudut sisään (koskee vain Autoliiton jäseniä)
Kirjautuessasi sisään AL-kauppaan saat käyttöösi Autoliiton jäsenedut ja pystyt kätevästi tilaamaan tuotteitamme alennetuin jäsenhinnoin. Kirjautuessasi sisään ja tehdessäsi tilauksia keräämme sinusta seuraavia tietoja:

• Kirjautumistiedot (käyttäjätunnus, salasana)
  • Jäsentiedot (jäsentyyppi, etunimi, sukunimi, yhteystiedot)
  • Tilaustiedot (ostoskorin sisältö)
  • Toimitusosoitetiedot
  • Laskutus- tai maksutiedot

Saamme kirjautumis- ja jäsentiedot automaattisesti itse antamiesi tietojen perusteella.

Keräämämme tiedot, kun teet tilauksia (ilman jäsenyyttä)

Tehdäksesi tilauksia AL-kaupassa tarvitsemme tietoja, jotta voimme käsitellä tilauksesi sekä toimittaa tilaamasi tuotteet. Tilausten tekemistä ja niiden toimitusta varten tarvitsemme seuraavia tietoja:

• Yhteystiedot (puhelin, sähköposti)
  • Tilaustiedot (ostoskorin sisältö)
  • Toimitusosoitetiedot
  • Laskutus- tai maksutiedot

Asioidessasi asiakaspalvelumme kanssa
Jos sinulla tulee kysyttävää esimerkiksi AL-kaupan käyttöön tai tilauksiin liittyen, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Keräämme siis tietojasi myös tilanteissa, joissa asioit asiakaspalvelumme kanssa. Tiedot tallentuvat puhelutallenteisiin.

3. Henkilötietojen käyttötarkoitukset ja käsittelyn oikeusperusteet

Keräämme tietojasi silloin, kun se on tarpeellista ja henkilötietojen käyttötarkoitus on määritetty. Seuraavassa taulukossa kerromme mikä on keräämiemme henkilötietojen käyttötarkoitus sekä mitkä ovat henkilötietojesi käsittelyn oikeusperusteet:

Käyttötarkoitus Käsittelyn oikeusperuste Lisätietoja

Tilausten käsitteleminen ja toimittaminen AL-kaupassa syntyneen sopimuksen täyttäminen Huolehdimme tilattujen tuotteiden sujuvasta toimituksesta antamaasi osoitteeseen
Asiakaspalvelun toteuttaminen ja kehittäminen AL-kaupassa syntyneen sopimuksen täyttäminen  ja sopimusta edeltävät toimenpiteet Haluamme, että asiointisi AL-kaupassa on mahdollisimman helppoa
Markkinointi Oikeutettu etu Haluamme tarjota sinulle henkilökohtaisempaa sisältöä.
Uutiskirjeen lähettäminen Suostumus Kerromme ajankohtaisista autoiluun liittyvistä asioista ja tuotteistamme

4. Tietojen säilytysaika
Säilytämme tietojasi vain tarvittavan ajan, jotta pystymme toteuttamaan edellä mainitut käyttötarkoitukset ja lakisääteiset velvollisuutemme esimerkiksi kirjanpidon osalta. Säilytämme tietojasi enintään kuluvan vuoden ja sitä seuraavat 6 vuotta / tilaus. Asiakaspalvelun puhelutallenteita säilytämme 2 vuotta.
Voimme kuitenkin poistaa tietojasi, jos niin haluat ja ilmoitat siitä meille tämän tietosuojaselosteen kohdan 7 mukaisesti. Poistopyynnöstä huolimatta säilytämme henkilötiedot, joita on säilytettävä lain nojalla tai poikkeustapauksissa oikeusturvamme varmistamiseksi.

5. Kenelle jaamme tietojasi
Emme koskaan anna tietojasi kolmansille osapuolille, joilla ei ole oikeutta saada tietojasi. Tässä tietosuojaselosteessa mainittujen käyttötarkoitusten toteuttamiseksi käytämme kuitenkin palveluntarjoajia, joille voimme siirtää tietojasi. Huolehdimme siitä, että palveluntarjoajille siirtämämme tiedot ovat rajoitettu vain tarkoituksen kannalta tarpeellisiin tietoihin. Varmistamme myös sopimusjärjestelyin, että käyttämämme palveluntarjoajat tai kumppanimme käsittelevät tietojasi tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla ja muutoinkin tässä tietosuojaselosteessa esitetyllä tavalla.

Voimme siirtää tietojasi seuraaville vastaanottajille:

Tiedon Vastaanottaja      Syy:

Ulkoiset palveluntarjoajat

Käyttämämme ulkoiset palveluntarjoajat mahdollistavat AL-kaupan toimivuuden sekä tilausten toimittamisen. AL-kaupan teknisestä toteutuksesta vastaa Vilkas Group Oy, tuotteiden kuljetukseen käytämme Posti Oyj:tä
Viranomaiset Jos tietojesi luovuttaminen on tarpeellista viranomaistarkoituksiin tai luovuttaminen perustuu lakiin

6. Tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle

Pääsääntöisesti emme siirrä tietojasi EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle käsiteltäväksi. Mikäli palveluntarjoajamme kuitenkin perustellusta syystä siirtää tietoja em. alueen ulkopuolelle, huolehdimme tarvittaessa sopimusjärjestelyin, esimerkiksi EU:n komission hyväksymiä mallisopimuslausekkeita käyttämällä tietojen siirtoon liittyvästä turvallisuudesta.

7. Oikeutesi

Sinulla on seuraavat oikeudet tietosuojalainsäädännön mukaisesti:

Oikeus saada pääsy tietoihin (oikeus tarkistaa tiedot)

Sinulla on oikeus tarkistaa, mitä sinua koskevia tietoja on tallennettu sekä saada kopio tiedoista. Sinun tulee esittää tarkastuspyyntö erillisellä lomakkeella. Lomakkeen löydät täältä.

Oikeus tietojen korjaamiseen ja poistamiseen

AL-palvelut Oy huolehtii parhaan kykynsä mukaisesti siitä, että sinua koskevat tiedot pysyvät ajantasaisina ja oikeellisina. AL-palvelut Oy oikaisee, poistaa tai täydentää virheellisen, tarpeettoman, puutteellisen tai vanhentuneen tiedon oma-aloitteisesti tai vaatimuksestasi. Olet kuitenkin itse vastuussa antamiesi tietojen oikeellisuudesta.
Sinulla on oikeus lain nojalla saada tarpeettomat tiedot poistetuksi, jos tietoja ei enää tarvita tarkoituksiin, joita varten ne alun perin kerättiin. Sinulla on myös oikeus saada tiedot poistetuksi, jos tietojasi on käsitelty lainvastaisesti viranomaisen päätöksen mukaisesti.
Mikäli haluat korjata tai poistaa itseäsi koskevia tietoja, sinun tulee esittää vaatimus erillisellä lomakkeella. Lomakkeen löydät täältä.

Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä

Voit milloin tahansa vastustaa tietojen käsittelyä markkinointitarkoituksiin ilmoittamalla siitä sähköpostitse osoitteeseen: tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

Oikeus tietojen käsittelyn rajoittamiseen

Tietojen käsittelyn rajoittaminen tarkoittaa, että tietoa tai tietoja ei pyynnöstäsi käsitellä, vaikka ne silti säilytetään (ns. passiivitilassa) .
Sinulla on oikeus lain nojalla rajoittaa tietojesi käsittelyä, jos tiedot ovat mielestäsi virheellisiä. Rajoittamisen aikana selvitetään tietojen paikkansapitävyys. Sinulla on myös oikeus vaatia tietojesi säilyttämistä rajoitettuna, jos tietoja on käsitelty viranomaisen määräyksen mukaan lainvastaisesti ja et halua tietojasi poistettavan. Jos haluat rajoittaa tietojesi käsittelyä, ota sähköpostitse yhteyttä osoitteeseen tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen

Sinulla on oikeus vaatia AL-palvelut Oy:tä siirtämään omat tietosi yleisesti käytössä olevassa siirtomuodossa itsellesi vain niiltä osin, kun tietojasi käsitellään sopimuksen perusteella. AL-palvelut Oy:llä on velvollisuus toimittaa sinulle vain tiedot, jotka olet itse toimittanut. Jos haluat saada itseäsi koskevat tiedot yleisesti käytössä olevassa siirtomuodossa, ota sähköpostitse yhteyttä osoitteeseen tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi.

Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle

Jos katsot, että oikeuksiasi on rikottu, voit tehdä asiasta valituksen tietosuojaviranomaiselle. Suomessa valvovana viranomaisena toimii tietosuojavaltuutetun toimisto. Tietosuojavaltuutetun toimiston yhteystiedot löydät osoitteesta www.tietosuoja.fi.

8. Evästeet

• AL-kaupan verkkosivujen turvallisuuden varmistamiseksi
  • AL-kaupan verkkosivujen perustoiminnallisuuksien varmistamiseksi
  • Henkilökohtaisten asetustesi muistamiseksi
  • Henkilökohtaisemman sisällön tarjoamiseksi
  • Tilastotietojen keräämiseksi AL-kaupan vierailuista, AL-kaupan verkkosivujen tehokkuuden mittaamiseksi ja kohdennetun markkinoinnin toteuttamiseksi.

Evästeiden käyttäminen perustuu verkkosivulla antamaasi suostumukseen, jonka voit perua milloin tahansa niin ikään verkkosivun kautta. Tarkemmat tiedot evästeistä ja niiden käyttötarkoituksista löytyvät verkkosivustolta suostumuksen pyytämisen yhteydestä.